MOTORSPORT - 3 HOURS OF HUNGARORING ELMS 2013

Mogyoród, Hungaroring, Monday, Sep 15th, 2013:- The fourth round of the European Le Mans Series took place at the 4.38km European track of Hungaroring, in the penultimate race of the season.

The country of Kuwait stamped the history books in this prestigious endurance Championship for the first time with racing driver Khaled Al Mudhaf.

Joining the Belgium based Boutsen Ginion team in the #4 Oreca-Nissan LMP2 car, Khaled joined the team for his debut in the three hour endurance race.

“I’m so proud to have completed my first LMP2 endurance race, it wasn’t easy to be honest as the race conditions were really challenging, but I’m so happy to have made this first step to International endurance racing for Kuwait, it’s a historical moment, but I’m trying not to let it overwhelm me,” commented Khaled.

Alex Kapadia and Khaled Al Mudhaf Hungaroring ELMS debut

 

 

 

 

 

 

 

 

Newcomers Khaled and Alex were informed they would both enjoy their debut in the Oreca /Nissan LMP2 racing as a duo, without their more experienced driver John Hartshorne who unfortunately could not race, so it was down to the two rookies to make the best of the situation.

“Practice went well, we had two twenty minute sessions to get to grips with the car and the demanding circuit layout, the weather was bright sunshine and we were confident, running sixth fastest, only a couple of seconds from the leading car.”

“I completed seven laps in the first practice session and eight in the second session and I was really impressed with the car, I was taking it easy to learn all the controls but at the same time conscious not to get too enthusiastic as it’s a really sensitive car and not one that I’m used to.”

Khaled brings the car to pits after practice

LMP2 class qualifying was on Saturday morning at 10:30am as dark clouds hovered above, the rain was torrential with lots of standing water on track. The session was interrupted by several red flag situations as cars aquaplaned off the circuit.

Alex maintained a steady pace through the session trying to avoid most of the water and didn’t take any chances, qualifying in fifteenth place overall for the race later at 4pm.

“We couldn’t believe the weather had turned so quickly, it was torrential rain during qualifying and as Alex took the wheel for the qualifying session I felt a bit relieved it wasn’t me going out in the rain for the first time,” said Khaled.

The Boutsen Ginion team, as did many other teams, opted for wet tyres for Alex’s race start. It proved the right decision, but after a while the track started to dry out a little as the rain subsided and Alex became more comfortable in the car taking it to fourth position.

MOTORSPORT - 3 HOURS OF HUNGARORING ELMS 2013

“I was taking my first stint in the car just as it was getting dark at about 5pm and the track was still wet but beginning to dry out in places so we went with new cut slick intermediate tyres, which in hindsight probably wasn’t the best decision for my first race start in wet weather. We are not allowed in the regulations to use tyre warmers, and I spun off on the first turn out of the pit lane, my heart was pounding as I sat there in the middle of the track but I managed to get going again off the raised kerb, I spun immediately again on the next turn and just touched the wall, it was at that point I thought there is definitely something wrong with the car, then I checked the settings and found I had no traction control, it wasn’t re-set on the driver changeover and so I went tearing out of the pits on cold tyres with no traction control, in the wet, It was like skating on ice. I quickly re-set the traction and the car was back to normal, I was back in the race,” said Khaled after his first stint in the race.

The rain maintained its grip on the race causing many cars to come off track in the slippery conditions as teams swapped continuously between full wets and slicks during the 3 hour race.

Khaled during the last 20mins of the race Hungaroring

Khaled took his last stint in the car at 6:15pm and steadily improved on his lap times he managed to equal his best lap time from the dry practice session, finally taking the chequered flag at 7:00pm in seventh position in class and 16th overall.

“I really want to thank the Boutsen Ginion team for this chance to race in the team, they were really professional and I learned a lot from them. It was a fantastic experience and I am already dreaming of my next race in LMP2,” concluded Khaled.

 

السائق الكويتي خالد المضاف ينهي سباق المجر ضمن مشاركته الأولى في سلسلة سباقات لومان الأوروبية

 

هنغارورينغ، المجر، 15 سبتمبر 2013 كتبت دولة الكويت اسمها في سجلات تاريخ رياضة السيارات العالمية للمرة الأولى على يد ابنها البار خالد المضاف، الذي شارك في سباق المجر للتحمل على حلبة هنغارورينغ التي تعتبر من أصعب حلبات سباقات السيارات وأكثرها تألقاً في العالم. وقد شكل سباق المجر للتحمل الجولة الرابعة ما قبل الأخيرة من بطولة سلسلة سباقات لومان الأوروبية الغنية عن التعريف.
وقد جلس خالد المضاف خلف مقود سيارة أوريكا نيسان رقم 4 والمصنفة في فئة LMP2 أو سيارات لومان بروتوتايب 2 وهي سيارات رياضية مخصصة للسباقات فقط. أما هذه السيارة فهي تعود إلى الفريق البلجيكي بوتسين جينيون وقادها المضاف بمهارة عالية خلال عمر السباق الذي امتد إلى 3 ساعات متواصلة.
وعن سباقه قال السائق الكويتي: “أنا فخور جداً بكوني تمكنت من انهاء أول سباق تحمل لي على متن سيارة LMP2 لم يكن الأمر سهلاً خصوصاً بالنسبة لطبيعة السباق إذ كان غايةً في التحدي، إلا أنني سعيد جداً سيما وأنها الخطوة الأولى للكويت في عالم سباقات التحمل العالمية، إنها لحظة تاريخية تعطيني دافعاً للاستمرار قدماً.”
وأضاف خالد قائلاً: “سارت الأمور على أفضل ما يرام خلال فترتي التجارب الحرة التي انقسمت إلى فترتين امتدت كل واحدة منهما إلى 20 دقيقة كانت كافية لنا للتأقلم مع السيارة ومع الحلبة المتطلبة، ساعدنا الجو المستقر في التعرف بشكل أفضل على السيارة والحلبة ونجحنا في تسجيل سادس أسرع توقيت أي أبطأ بثانيتين عن السيارة المتقدمة.”
“حمت حول الحلبة 7 لفات في التجارب الأولى وثمان مرات في الفترة الثانية، تفاجأت كثيراً بقدرات السيارة، لقد كنت أتعامل معها بلطف بهدف التعرف على مستويات تماسكها وتسارعها ولكنني في الوقت نفسه كنت حذراً جداً لأن لا تأخذني حماستي إلى مالا أريد فهذه السيارة حساسة للغاية ولم أعتد على قيادة مثلها سابقاً.”
هذا وقد شارك المضاف مع أليكس كاباديا وكلاهما جديدان على هذا النوع من السباقات وخصوصاً سيارة أوريكا نيسان LMP2 وكان من المفترض أن ينضم إليهما السائق المخضرم جون هارتشورن، إلا أنه للأسف لم يتمكن من المشاركة، الأمر الذي فتح الباب على مصراعيه لخالد وأليكس لتقديم أفضل ما لديهما خلال السباق.
يذكر أن التجارب التأهيلية أقيمت صباح يوم السبت في 10:30 في ظل مجموعة من الغيوم الماطرة التي أرخت بما تحمل على الحلبة في بعض المناطق، الأمر الذي أثر على مجريات التجارب التأهيلية بشكل سلبي مع رفع العلم الأحمر عدة مرات إيذاناً بإيقاف التجارب التأهيلية.
على الرغم من الأحوال الجوية الصعبة خلال التجارب التأهيلية، إلا أن أليكس كان يقدم تأدية ممتازة بتسارع جيد محاولاً الابتعاد قدر المستطاع عن برك المياه في الحلبة، الأمر الذي نتج عنه في نهاية المطاف تسجيل مركز الانطلاقة الـ 15 في الترتيب العام.
“لم نصدق السرعة التي تغيرت فيها  الأحوال الجوية!” قال خالد المضاف وتابع قائلاً: “شعرت بارتياح كبير عندما جلس أليكس خلف عجلة القيادة لغوض غمار التجارب التأهيلية، لم أكن لأفعلها منذ المرة الأولى.”
كان فريق بوتسين جينيون، كما باقي الفرق، قد ثبت الإطارات الخاصة بالمسارات المبتلة على السيارة حيث بدأ أليكس السباق، ولكن الحلبة سرعان ما بدأت تجف نوعا ما، الأمر الذي دفع أليكس إلى التسارع بشكل أكبر وتحقيق نتائج أفضل ليتقدم إلى المركز الرابع.
انتقلت دفة القيادة إلى خالد المضاف الذي قال عن سباقه: “كانت الحلبة قد بدأت تجف وتم استبدال الاطارات الخاصة بالمسارات المبتلة بالإطارات المتوسطة، وكون لائحة أنظمة السباق تمنعنا من استخدام أجهزة تحمية الإطارات، فقد دخلت إلى الحلبة بإطارات باردة وسرعان ما انزلقت بي السيارة عند المنعطف الأول! بدأ قلبي ينبض بشدة كونني كنت في منتصف الحلبة. تابعت السباق لأعود وانزلق من جديد عن المنعطف التالي! تأكدت حينها بأن هناك مشكلة ما في السيارة، فاكتشفت بأن إعدادات أنظمة التحكم لم تبرمج قبل مغادرتي منطقة الصيانة، فتمكنت من اعادة أنظمة التحكم للعمل لتعود السيارة إلى طبيعتها. كان الأمر أشبه بالتزلج على الجليد.”
عاد المضاف ليجلس خلف السيارة للمرة الأخيرة وإنهاء السباق، كانت الحلبة قد جفت أكثر وكان المضاف قد اعتاد أكثر على أجواء السباق وطبيعة السيارة، الأمر الذي سمح له في تسجيل أزمنة جيدة حتى أنه عادل زمنه الذي سجله في التجارب الحرة على أرضية جافة، تابع السائق الكويتي قيادته الرائعة لينهي باكورة سباقاته العالمية في المركز السابع في فئته والـ 16 في الترتيب العام.
“أود التوجه بالشكر الجزيل إلى فريق بوتسين جينيون لاتاحتهم هذه الفرصة الرائعة للقيادة ضمن صفوفهم.” قال خالد المضاف بعد سباقه وأضاف: “لقد كان الفريق على درجة عالية من الاحتراف والحرفية وتعلمت منه الكثير، لا أستطيع الانتظار أكثر للمشاركة في سباقي التالي ضمن فئة الـ LMP2.”